luni, 28 februarie 2011

Străini

Citesc, de vreo două zile, cam tot ce prind despre Adrian Suciu. Îmi place stilul, deşi încă mai tresar când văd cuvinte răzvrătite în poezie…Da, mi-am propus să-i citesc şi romanul (din cel puţin 2 motive: 1. manuscrisul lui a fost scos la licitaţie de însuşi autor;2. titlul nu a fost alegerea lui, ci respectarea unei promisiuni, aşadar banalitatea lui e scuzabilă).

Am găsit şi nişte pagini de jurnal, da, de om normal, după cum sună parafraza, din care citez câteva rânduri-răspuns la o anumită întrebare care se abate asupra mea, din când în când, foarte foarte încet…


Am iubit-o pe bunica. Eram student - am uitat sa va spun ca am facut studii superioare, da' se vede, banuiesc, dupa cum pun virgulele - si ma duceam la bunici cu voluptatea radacinilor care se tot smulg si nu se mai termina. Ajung la ei, intr-o vara, in livada de la capatul traseului de autobuz linie judeteana. Batranu' statea tantos in fata casei si hranea o closca cu o droaie de pui. Pupaturi, povesti. "Buna unde e? In spate, aduna fanul." Pun mana pe o grebla si ma grabesc sa o ajut. Alte pupaturi, alte povesti. Ma gandeam: oamenii astia au trait impreuna cincizeci de ani. Au crescut cinci copii si treisprezece nepoti si-au facut doua randuri de case. Si totusi, bunica pare suparata. "Buna, e vreun bai?" "Da, am un nacaz, tie-ti pot spune, ca tu ai scoala multa si pricepi." Se uita la mine cu o privire galbena si-si ignora suveran conditia de absolventa de doua clase primare. Imi ofera o replica in care am regasit, ulterior, sintetizata toata literatura Hortensiei Papadat-Bengescu, a Angelei Marinescu si Ruxandrei Cesereanu la un loc. Ba chiar si-un pic de Marta Petreu. Zice: "N-am somn, ma scol noaptea si nu mai pot durmi. Sed in pat, ma uit la buna-tu si-ase-mi pare ca-i un strain!".


P.S. Pentru toţi Străinii, ceva ce-Ti place cu siguranta: Anouk - Lost www.youtube.com/watch?v=dn_CjkNtl6s

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Prea aproape

    În după-amiaza aceea am râs împreună. O dată, la intersecția de lângă școală, un șofer sau un pieton nu știa ce să facă, iar deruta ...