vineri, 19 noiembrie 2010

Dacă aş fi elev...


Am avut aseară o discuţie cu o persoana deosebită, în timpul şi în urma căreia mi-am lămurit nişte bănuieli. Totul a pornit de la primirea unui link http://www.dilemaveche.ro/sectiune/societate/articol/fi-elev şi de la mărturisirea pe care mi-a făcut-o fosta mea elevă, de a cărui devenire nu mă simţeam responsabilă, dar eram mândră.

Întotdeauna am crezut că doar liceul îţi oferă şansa de a găsi profesorul care corespunde cel mai bine ideii de profesor, că atunci eşti în măsură să optezi motivat, să ştii ce şi cum vrei să fie cineva, însă nu neapărat ca cine vrei să fii. Am crezut greşit...

Spune M. aşa: citind acest articol,am realizat faptul ca ati fost singura profesoara care s-a incadrat in toate ":as vrea sa fie" (Nu aveam cum să nu citez aici, oricâtă lipsă de modestie se degajă!)

Tot dialogul de aseară a stat sub semnul unui sentiment pe care niciuna nu-l putea defini. A fost unul din momentele acelea în care îţi reuşeşte o conexiune maximă, evident că nu erau suficiente cuvintele, evident că s-a încheiat cu promisiunea că va continua:). A fost un moment de adâncă trăire, aşa cum nici nu-mi amintesc de când n-am mai simţit aici, pe net...

P.S. Transcriu articolul, asa cum mi l-a fragmentat M. pe mess, pt ca pagina se deschide foarte greu. E semnat de psihologul Maria Iordănescu:



DACĂ AŞ FI ELEV

"Dacă îmi promiteţi să uitaţi tot ce vă spune copilul vostru că se întîmplă la şcoală, vă promit că uit şi eu tot ce-mi spune că se întîmplă acasă.“ (învăţător anonim)

Ştiu bine care sînt tentaţiile care vin la pachet cu scaunul de la catedră (am trecut prin ele, şi nu pe lîngă sau pe deasupra lor). Te aşezi pe el şi imediat vin, val-vîrtej, gînduri ameţitoare care-ţi dau putere: ştii tot. Ştii ce e bine şi ce e rău, ce e important şi ce e nesemnificativ, ce e demn de reţinut şi ce e de ignorat. Ştii cum arată un elev model şi un părinte conştiincios. Ştii ce înseamnă disciplina, metodele, materialele didactice, şedinţele cu părinţii, programe, planificări. Dar, mai ales, ştii că materia pe care o predai tu este foarte importantă. Cea mai importantă. Nu zic că e rău să fie aşa: siguranţa, fermitatea, stăpînirea de sine, benefice de altfel, vin din convingerea că eşti pregătit să faci meseria aceasta şi că lucrul pe care urmează să-l faci este foarte important.

Din toţi anii în care am lucrat în învăţămînt, dar şi din cei în care am fost şcolar, am învăţat că cele enumerate mai sus nu sînt însă de ajuns pentru a fi un bun profesor sau învăţător. Că sînt doar reţete de manual şi instrucţiuni de la minister. Să te bazezi numai pe ele, cînd te aşezi în faţa elevilor, este ca şi cum ţi-ai imagina că doar citind despre mişcările rachetei de tenis, ai putea juca la Wimbledon. Mai e nevoie de ceva. Ceva care îl transformă pe cel licenţiat în geografie sau matematică sau literatură, în dascăl.

Dacă aş fi elev, aş vrea ca profesorului meu să-i placă să fie profesor. Să aibă, în legătură cu meseria lui, speranţe, idealuri, modele, standarde, dar să admită că aşteptările i-ar putea fi oricînd sabotate de realitatea din clasă. Aş mai vrea să ştie să-mi stîrnească interesul, curiozitatea, nedumerirea, dorinţa de a afla. Să mă pună pe gînduri. Să mă înveţe să pun întrebări, să caut răspunsuri, să am îndoieli, să cer lămuriri. Să-mi stimuleze imaginaţia şi avîntul de a porni pe căi nebătătorite. Să-mi dea curaj să-mi spun propriile opinii. Să fie ferm cu regulile de bună-cuviinţă şi de învăţare, dar tolerant cu excesele de bucurie, timiditate sau cu teama de eşec. Să sancţioneze, mai curînd decît să pedepsească, să corecteze, înainte de a da sentinţe irevocabile. Să-mi vorbească politicos şi să-mi pronunţe numele corect. Să aibă catedra plină de cărţi şi să-mi spună poveşti care să mă lase cu gura căscată. Să fie blînd şi bun. Înţelegător cu pofta mea de joacă, dar necruţător cu ignoranţa sau lenea mea. Să mă facă să cred că ştie tot şi că materia pe care o predă el este cea mai importantă, dar în aşa fel încît să nu-mi stîrnească iritarea, ci admiraţia. Să mă recompenseze, cît de des, cu un zîmbet. Şi cu acelaşi zîmbet, din cînd în cînd, să mă ierte. Să nu mă judece după aparenţe şi să nu-mi pună etichete. Să vorbească civilizat cu părinţii mei, să nu facă presupuneri în legătură cu nepriceperile lor, să-i înveţe cum să mă ajute la lecţii. Să nu se creadă Dumnezeul clasei, nici măcar îngerul meu păzitor, ci doar ceea ce este: dascăl. Şi să-şi joace rolul cu talent, umor, înţelepciune, credinţă.

Pe toate acestea le afli, acolo, pe scaunul de la catedră, doar dacă eşti dispus să crezi că materia pe care o predai tu nu este cea mai importantă. Că fiecare întîlnire cu elevii tăi înseamnă mai mult decît planificări, programe şi reguli. Cu alte cuvinte, doar dacă eşti dispus să crezi, la fiecare început de an sau de oră, că nu ştii tot, că şi tu eşti acolo ca să înveţi.








4 comentarii:

  1. Daca cineva m-ar intreba in ceea ce cred,as spune ca in alte universuri iar realitatea doar o consecinta a paganismului meu pentru fictiune:)
    Imi doresc sa devin nemuritoare iar apoi sa mor.Un joc si atat.Mi-ar placea sa pot aplica asta si ideii de elev ca si caracteristica principala a unui copil:)...Profesorul,ca o intamplare nebanuita si totusi atat de necesara:)

    Iarasi ma limiteaza prea mult amalgamul de stari si contradictii din mine:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca iminenta despartire de liceu e un motiv. Toti de-abia asteapta si totusi...M-am gandit la asta vineri, cand la o prezentare inedita de studiu de caz a lăcrimat jumatate din XII D(si pt XII D chiar e ceva!)datorita constientizarii conditiei umane...

    Cred ca fiecare profesor isi doreste sa fie ceea ce gandesti tu, dar nu intotdeauna circumstantele de orice natura favorizeaza intentia. Pentru mine, important este sa caut mereu situatii noi de invatare si sa explic de ce facem ceea ce facem si, zau, cateodata nu-mi iese:(

    Si, daca mai am nopti in care nu dorm pentru ca am dat gres, nu e decat un semn ca stiu, ca in multe cazuri, nu mai e nicio sansa sa mai indrept ceva decat asa, la suprafata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt convins ca un profesor cu 7 milioane salariu are multa, multa disponibilitate. Am intrebat elevii ce vor sa devina... niciunul nu a precizat ca doreste sa devina profesor! De ce?
    Iata argumentele:
    1. Este prost platit.
    2. Nu este respectat.
    3. Isi bate capul cu toti ... prostii!???

    RăspundețiȘtergere

Prea aproape

    În după-amiaza aceea am râs împreună. O dată, la intersecția de lângă școală, un șofer sau un pieton nu știa ce să facă, iar deruta ...