Din partea mea, te rog să primeşti, ca recomadare, un film pe care l-am perceput ca fiind fabulos, nu numai ca denumire, ci şi ca idee şi coloană sonoră:
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
http://www.youtube.com/watch?v=WQeLatvaIrs
o seară ploioasă de
sfârşit de mai,
o noapte liniştită...
Dragă doamnă dirigintă,
dragă doamnă profesoară,
Când,
în clasa a cincea, profesoara de română ne-a cerut să descriem profesorul
model, eram convinsă că nu există, că îl puteam face să fie doar prin
intermediul ficţiunii. Şi am adunat bucăţi din sticlă, din ploaie şi din cale,
din fiecare profesor pe care îl admiram, le-am lipit bine-bine, ca să ţină, şi,
a doua zi, am arătat, mândră de mine, rezultatul: un dascăl-mutant, un
dascăl-vrăjitor, ce, cu bagheta şi cu rimele lui, te făcea să înveţi lecţia
instantaneu, un dascăl-zână, ce ştia să inventeze basme şi te transforma în
protagonist... Acum, în clasa a X-a, şi încă din clasa a IX-a, de când am citit
articolul psihologului Maria Iordănescu despre profesorul-model,
profesorul-profesor, mi-am dat seama că de fapt există, că existaţi. Că nu vă
trebuie nici baghetă, nici rime şi nici basme. Vă scriu ca să vă spun asta,
pentru că nu ştiu dacă (ştiu să) o arăt.
Cred
că, dintre toate cele primite de la dumneavoastră, cel mai mult şi mai tare mă
bucură zâmbetele: zâmbetele aprobatoare, zâmbetele-recompensă (mai mult decât o
notă), zâmbetele-răspuns... Doar cred, pentru că ştiu că oferiţi atâtea, încât
e foarte greu să ţii socoteala, încât ajungi să nu mai poţi număra, să nu mai
ştii număra şi să îţi dai seama că, oricât(e) ai da, nu mai poţi egala. Şi mai
ştiu că, de multe ori, oferiţi şi în secret, fără ca cel ce primeşte să-şi dea
seama (atunci). Cum să fiu sigură aşa?
Pe
lângă zâmbete, ştiu că primesc lecţii şi, mai ales, Lecţii, pe care profesorii
care vin în clasă fix când se sună, îndrumaţi doar de sunetul clopoţelului, se
aşază la catedră, îţi citesc numele din catalog, fără să-ţi privească, fără
să-ţi cunoască (şi) chipul, încep să dicteze şi, apoi, călăuziţi de acelaşi
sunet, pleacă nesalutând, nu ştiu să le ofere, deşi poate că ar vrea. Nu m-aţi
învăţat doar să clasific textele, naratorii, personajele, m-aţi învăţat şi că,
la fel ca în Maitreyi, iubirea are
puterea de a iniţia, de a maturiza, m-aţi învăţat că, oricâte defecte ar avea
prietenii, chiar dacă sunt Setilă sau Gerilă, îşi vor folosi singura calitate
pentru a mă salva, m-aţi învăţat că scrisul nu este obligaţie, ci un mod de
defulare, un moment de introspecţie, că, prin intermediul lui, ajungi să te
cunoşti...
Încă
mă mir cum, spre deosebire de ceilalţi profesori, reuşiţi să strecuraţi, prin
acel formal obligatoriu, cantităţi considerabile de informal, care reuşesc să
apropie, să ne apropie, iar dialogurile virtuale cred că ajută şi ele să nu
rămâneţi mult timp după întâlnire doar una
brunetă, îmbrăcată în roşu, despre care s-a AUZIT că
a-făcut-a-spus-a-scris-nu-ştiu-ce. În momentul lor, eu una uit că cea cu care
vorbesc vine (cel puţin) patru ore pe săptămână în clasă, stă la catedră, scrie
(câteodată) pe tablă, îmi dă note. Singurul lucru de care îmi aduc aminte
atunci e că de la dumneavoastră învăţ, poate pentru că procesul continuă şi
după ieşirea din sala de clasă, şi în faţa calculatorului sau în faţa
dumneavoastră, când catedra dispare. Când ceilalţi dispar (că iese comunicarea
mai bine doar în 2, nu?).
Sunteţi
printre puţinii care ştiu şi să ofere răspunsuri, nu doar să pună întrebări. Şi
printre şi mai puţinii care ştiu să stârnească întrebări. Şi să-i ajute pe cei
nedumeriţi să(-şi) găsească singuri răspunsurile. Şi să nu le uite. Sunteţi
printre puţinii care nu doar citesc ce scriu elevii, ci care, din lectori devin
autori, care se lasă, la rândul lor, citiţi şi recitiţi, judecaţi, notaţi, care
dau şansa elevilor să fie şi profesori, care îşi dau şansa să fie şi elevi...
Nu vreau să ştiu cum ar fi, cum aţi fi sau cum aş fi fără blogurile şi cărţile
dumneavoastră!
Se
tot spune că educaţia e de vină că nu există destui profesori competenţi, că nu
există destui elevi competenţi să înveţe. Întrebată atunci ce aşteptări am de
la educaţie, aş răspunde că aştept să se schimbe şi mă aştept să nu se schimbe.
Întrebată ce aşteptări am de la dumneavoastră, nu aş şti ce să spun. Ce
aşteptări să mai ai când toate ţi-au fost întrecute, de fiecare dată? Poate ca
asta să nu se schimbe.
Eu
sunt mulţumită şi recunoscătoare că mi se oferă educaţie, că îmi oferiţi, şi
sunt dispusă şi bucuroasă şi, de fiecare dată, nerăbdătoare să o primesc
(împreună cu toate celelalte Lecţii venite de la dumneavoastră). Nu ştiu ce o
să fac cu ea, ce o să realizez prin ea, dar ştiu că vreau să fac, să realizez
şi, la rândul meu, să ofer.
Mulţumesc
că sunteţi şi că sunteţi aşa, că oferiţi şi că oferiţi atâtea!
A., care, în fiecare zi, găseşte tot mai
multe răspunsuri
şi întrebări (sau întrebări şi răspunsuri)
P.S. Ce uşor reuşiţi să deveniţi oglindă!
Wow...profa mea!:*** B.:)
RăspundețiȘtergereMulţumesc! >D:< Nu ştiu cum (şi poate că nici nu contează), dumneavoastră aţi devenit şi aţi rămas singura persoană căreia chiar reuşesc să-i scriu, nu doar încerc. (Da, de aceea atâtea scrisori!:D) De data asta mi-a părut rău doar că scrisoarea a fost notată şi că am văzut nota primită.
RăspundețiȘtergereFilmul acum mă pregătesc să-l văd şi coloana sonoră am explorat-o deja cu Ilinca, atunci când alegeam melodii pentru playlistul aniversar. De aceea apare Yann Tiersen acolo!
B. Nu te recunosc, dar macar esti printre putinii care comenteaza unde trebuie!:)
RăspundețiȘtergereAle: Mi s-a parut si mie aiurea. Ce criterii or fi avut? Poate ceva legat de discriminari de gen :D
Muzica este dovada clara ca traim in zone de intersectie...:)
Aşa cum aţi zis şi cum am zis... comentariul de după film. (L-am văzut, până la urmă, azi, în locul Anatomiei lui Grey.)
RăspundețiȘtergereAţi avut dreptate: mi-a plăcut, mi-au plăcut atâtea (majoritatea din partea de început, când Amélie era copil): numele protagonistei (scurt şi sună bine), toate momentele redate de acea voce, de "narator", descrierea personajelor, ideea de de la începutul şi finalul filmului (câte şi de câte feluri se pot întâmpla în acelaşi timp!), evident, min. 5 şi 8 (din min. ăsta nu doar Amélie cu aparatul ei provocator de dezastre, ci şi absurdul scenei de la biserică), secvenţa cu peştele ajuns, din sinucigaş, ucis, momentul de la cinema (foooarte mult - "Îmi place să mă întorc în întuneric, ca să văd feţele spectatorilor." - apropo de ce vorbeam noi ieri:P), albumul lui Nino (şi cu asta, desigur, şi misterul omului care apărea repetativ şi la fel în poze), celelalte colecţii ale lui (de urme lăsate pe asfalt şi de râsete), în personajul vecinei lui Amélie, Madeleine, am regăsit multe feţe cunoscute, personajul pictorului mi s-a părut interesant, special, diferit. Mi-a plăcut, desigur, ceea ce făcea protagonista pentru ceilalţi şi cum reuşea să-i surprindă de fiecare dată (Nu ştiu cum, asta mi-a adus aminte de jocul cu aţă, din clasa a 9-a, când aţi spus că dumneavoastră vă place să faceţi cadouri). Mi-a plăcut modul în care sunt redate evenimentele, mi-a amintit puţin de The Curious Case of Benjamin Button (la filmul acesta am pierdut începutul) şi Mr. Nobody (la acesta am văzut doar începutul). Mi-a plăcut, ştiţi deja, coloana sonoră, datorită lui Yann Tiersen (melodia care m-a impresionat cel mai tare era, prin decembrie, Violin and bit, acum nu mai pot alege). Mi-au plăcut şi altele...
:) Stii ca scopul nu e ca eu sa am dreptate. Bune observatiile, dar asteptam si niste aspecte negative (pe undeva, pe la mijloc), iar finalul deschis dupa un nehotarat ramane doar stilistic valabil, ideea se pierde cumva. Apreciez in mod deosebit ca te inhami la bagaje mari :)
RăspundețiȘtergere