marți, 14 ianuarie 2014

Rezumat descriptiv

Din păcate pentru mine şi din fericire pentru mulţi alţii, astăzi n-am fost la şcoală. După ce mă mir de câtă răbdare am să gătesc diverse chestii uşoare pe care de-abia binevoieşte Ania să le privească (tot mai tare e nurofenul şi ceaiul de mentă), mă hotărăsc să deschid laptopul în căutare de ceva preocupări măcar pseudointelectuale.

Aveam în minte Act veneţian, monada, sufletele tari, decadenţe etc. şi mi s-a întâmplat ceva bun: printre multe alte reuşite al eseisticii şcolare, găsesc unul care mă bucură de-a dreptul.

http://referat.clopotel.ro/Camil_Petrescu_Act_Venetian___Rezumat_descriptiv-15176.html


E trimis de Mirela, dar pare scris de un băiat.Îmi place, chiar mi-aş dori un astfel de elev...Să consume atâta energie pentru şcoală, să citească, să înţeleagă, să rescrie, să dinamiteze analiza literară cu clişee, să simuleze inocenţa. Ştie mai mult ca notiţarii, cuminţii, serioşii. Până la urmă, se raportează postmodern la o dramă de idei, de la titlu până la final, cu tot misoginismul cu care bravează, gândeşte, se joacă, gândeşte. L-aş scutura până i-ar cădea toate figurile, dar, zău, mi l-aş dori în bancă aşa obraznic şi implicat.

 Câteva consideraţii care mi-au făcut ziua mai bună:


Succesul dramei de idei Act Venețian nu mai este azi apreciat și piesa nu se mai joacă, așadar trebuie să citim cu atenție didascaliile prin care autorul vorbește cu noi. Din ele aflăm că un personaj e supărat când înjură dar nu aflăm de ce și trebuie să ne gândim singuri.

Cellino este lepădătura unui mare erou venețian. Este de familie nobilă și îi place să se îmbrace. Pietro Gralla nu este lepădătura nimănui și îl admonestează cu asprime.

La sfârșitul scenei se produce trecerea de la violență verbală la psihanaliză. Aceasta era pe la începuturi, așa că momentul e scurt. Apoi Pietro Gralla, în vârstă de 40-50 de ani, vorbește despre condiția tinerilor. El explică în câteva fraze viziuni universalizante și atemporale împărtășite de toți cititorii și spectatorii. Tinerii sunt de oțel și nu mint. Ei încalecă viața cum vor și urăsc nedreptatea. Din păcate, venețienii nu au tineri.

Cellino trebuie să fie galant și pudrat pentru că trăiește într-un secol de rafinament. Lui Pietro îi place calitatea și nu cantitatea. El este viril, se uită doar la femei și ele îi dau calitate pentru că trăiește în alt secol. El l-a cunoscut pe Casanova, care este un obiectiv venețian faimos vizitat anual de multe femei

Dacă scena a III-a ne vorbește despre virtuțile bărbătești pe înțelesul tuturor, scena a IV-a este dedicată femeii și lucrurilor pe care le știm despre ea. Femeia nu este o persoană, ci un fel de lucru abstract care nu există. Ea este frumoasă și plină de bunătăți, dar trebuie privită de departe și în stare de ebrietate. Raționamentul e complex și ambiguu, de aceea Pietro repetă de 11 ori cuvântul femeie ca Cellino și cititorii să nu uite despre ce e vorba.

În scena a VI-a, Alta este o monadă, unitate metafizică descrisă de Leibnitz în 1714. Ea reflectă tot Universul. În secolul 21, Alta este un fractal.

Cellino se plânge că nu-i place să urce scări și că e ciudat chioșcul. Apoi o prinde pe Alta de fund. Asemenea multor personaje camilpetresciene, în sufletul lui se dă o luptă interioară între o femeie în vârstă și un bărbat excitat. Dialogul se poartă la început pe planuri diferite, cei doi monologând, de fapt, în paralel, marcă a neînțelegerii și a nepotrivirii de caracter. Apoi încep dulcegăriile. 

. Conflictul camilpetrescian e interior. Fiind pustnică, Alta nu vrea să facă sex. Ea nu are pofte josnice, ci vrea doar să vorbească și să fie ținută în brațe.

Alta se bucură de lalele roșii care nu i s-au oferit. Acesta e probabil un moment experimental de pantomimă. Idem, trebuie să își căptușească cuvintele. Apoi se transformă într-o pisică sentimentală. La final se umple de aluat pe dinăuntru.


Acest pasaj introduce o dimensiune tragică a personajului complex PietroGralla. El trăiește drama comandantului renumit care nu comandă nimic. Susținut de isteria exterioară, conflictul său interior se relevă tot mai complex. Ajuns șomer, el se întoarce la nevastă, care a rămas singura lui proprietate.

Pietro și Alta continuă să amestece psihanaliza cu metafizica într-o gingașă împletitură plină de gânduri frumoase. Ce strică femeile rămâne stricat.

Pietro e un biet șoarece. Alta nu are voie să aibă păreri, pentru că nu se pricepe la bărbați. Pietro îi reproșează că l-a înjunghiat și îi spune că de atunci nu mai are ce vorbi cu ea, contrazicând ultimele 5 scene. Rolul acestora este să ne convingă că dragostea și certurile în cuplu sunt demersuri intelectuale și psihanalitice, ca în viață.

Ajungem astfel la morala piesei, migălos construită de autor prin intermediul isteriei, al supradozei de testosteron și al frecției filozofice delicat întrețesute: femeile sunt niște ființe simple, incapabile de emoții complexe. Femeia este un umanoid interesant în momentul în care este făcut să sufere. Lipsită de instinctul de conservare, ea e motivată în viață de masochism. Se apropie de regnul animal, fiind foarte asemănătoare vacilor. Femeia are o inteligență redusă și este lipsită de instincte altele decât cele materne care, la rândul lor, au o motivație josnică, autoerotică, în ciuda aparențelor. Femeia este o entitate care trebuie * și schimbată ca un chilot, copii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Prea aproape

    În după-amiaza aceea am râs împreună. O dată, la intersecția de lângă școală, un șofer sau un pieton nu știa ce să facă, iar deruta ...